Direktlänk till inlägg 2 maj 2008

Rotterdam, Amsterdam, m.m.

Av Folke - 2 maj 2008 18:58

I fredags kom Niklas hit. Helgen inleddes med utgång och vi kom hem sent. Dagen efter kom vår 44-årige klasskamrat och äventyrare från Australien upp på åttonde våningen med en fet ryggsäck full med utrustning. Han gled upp på 10:e våningen och riggade upp för abseiling ner från 10:e våningen till 8:e. Det var en grymt fin dag så alla satt ute på taket och tittade på och deltog. Både jag och Jesper gav oss på klättringen och klarade det med galans även om vi inte riktigt såg ut som vi var med i några special forces men ändå! När vi stolta hade klarat av det kommer ju dock Niklas och ska överglänsa oss alla genom att springa ner med ansiktet först och vips var vi inte alls särskilt tuffa längre. Kvällen avslutades med grillning på taket i det fina vädret och mycket gott snack och öldrickande.

Söndag eftermiddag gav vi oss av till Rotterdam för att möta upp Niklas holländska kusin Elmar. Elmar är en mycket trevlig prick som pluggar till sjökapten och bor i en fin lägenhet i Schiedam som är en förort till Rotterdam. Man har hört mycket om Rotterdam, att det ska vara en våldsam och brutal stad. Till att börja med kan man titta på namnet som bara det är våldsamt och brutalt. När vi kom dit visade det sig att Feyenoord spelade cupfinal mot Roda. Vi hamnade mitt i stan på en uteservering där det var smockfullt med folk. Varje gång Feyenoord gjorde mål gick folk lös och kastade ölglas (plast) till höger och vänster och tände bengaliska eldar med mera. Feyenoord vann lätt och vi tänkte att vi skulle börja röra oss mot något café en bit bort istället där vi kunde koppla av lite och ta en kopp kaffe. Dock visade detta sig vara lättare sagt än gjort. Rotterdam är fullt av huliganer och i brist på bortafans att slåss mot börjar de istället slåss mot varandra och polisen. Rätt som det var upptäckte jag, Jesper, Niklas och Elmar att vi befann oss mitt i ingemansland, mellan poliserna och huliganerna. När vi förstod var som hänt var det försent. Två klungor huliganer stormade varandra ungefär en meter från där vi stod. En kille blev sparkad i huvudet och föll i backen och blev sparkad gång på gång. Poliserna kollade på och gjorde ingenting. Vi kom på att vi kanske skulle röra oss därifrån så vi gick så fort vi kunde och så nära väggen vi kunde och lyckades smita undan.

Dagen efter var vi ute och traskade Rotterdam runt och sightseeade. Vi hamnade i en park där vi tog det lugnt ett tag och njöt av det fina vädret. Precis bredvid parken ligger ett utsiktstorn som vi bestämde oss för att åka upp i. Vi traskade dit och skulle åka upp men då visade det sig att det var avstängt. Vi frågade en polis som var där varför och då visade det sig att 20 minuter tidigare, medan vi satt i parken, hade någon hoppat från tornet. Och visst låg det en kropp precis bredvid tornet, täckt av ett blodigt lakan. Även detta var en mycket obehaglig händelse men vi hämtade oss och stack hem och spelade poker och drack lite öl.

De följande två dagarna spenderades i Amsterdam under Queens night och Queens day, vilket alltid är en hit. Massvis med orangeklädda människor överallt och god stämning.

Nu har Niklas bytts ut mot Axner, Pelle och Uhlmann...jag skriver mer efter helgen.

Vrede uit.

 
 
Ingen bild

Johan Wicklén

3 maj 2008 12:08

Shit mannen! För det första: innan jag såg bilderna fick jag intrycket av att ni klättrat ut från ett fönster på tionde och hissat er ner till åttonde och in genom ett fönster där - SWAT-style. För det andra: Rotterdam verkar vara fett obehagligt. Spelade dom gabber-musik under sammandrabbningen?

 
Ingen bild

Folke

3 maj 2008 12:19

Det var gabbermusik konstant i Rotterdam, gick inte att komma undan!

 
Ingen bild

Elmar Emmelkamp

5 maj 2008 11:43

He folke,
I would still like to say that i really enjoyed
having you here, have fun for the rest of your stay and i sincerly hope we meet again,

Greetz Elmar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Folke - 27 maj 2009 13:16

Jag misstänker att jag har utvecklat allergi mot ohärdad epoxi då jag har fått rätt rejäla utslag på armarna. Jag har väl inte varit försiktig nog med skyddsutrustningen när jag har jobbat med epoxin och nu får jag plikta för det.   Vet inte riktigt ...

Av Folke - 20 maj 2009 23:25

Idag sågade jag ut ett hål i däcket för sittbrunnen. Utöver det har jag lagt på ett till lager epoxi på skrovets utsida för det blev inte så bra förra gången. Imorgon ska jag mecka med skotten och förhoppningsvis börja sätta fast pedalerna till rodre...

Av Folke - 11 maj 2009 20:58

Idag har jag börjat göra däckbeslag. Det är med hjälp av dem som man ska kunna dra linor över hela däcket. Jag har använt en metod som Björn Thomasson rekommenderar. Den går ut på att man gjuter in små "öglor" i glasfiber och epoxi med hjälp av gummi...

Av Folke - 10 maj 2009 21:25

Idag fick jag inte mycket gjort alls. Däremot provade vi att sätta ihop min kajak och lyfta ut den. Mest för att se för att den skulle gå att få ut innan jag bygger färdigt den. Ingången till lokalen är rätt snäv. Vore jobbigt att ha byggt färdigt ka...

Av Folke - 9 maj 2009 17:09

Nu är snart skrovet färdigplastat. Jag skulle ha gjort det igår men det gick inte. Jag höll på att förbereda för fullt när en gubbe från Rygginstitutet (företaget vars källare vi lånar) kom ner och sa att jag var tvungen att sluta. Han sa att de skul...

Ovido - Quiz & Flashcards