Direktlänk till inlägg 7 april 2008

Studiebesök och fotboll med frihetens motståndare

Av Folke - 7 april 2008 17:27

Idag var det dags för studiebesök på Nijmegens enda islamistiska grundskola. Mark, vår landlord, är en holländsk ung man som har konverterat till islam och arbetar som lärare på denna skola. För att värma upp till detta inledde jag morgonen med att äta frukost och se på Geert Wilders omtalade film Fitna. Folk har sagt att den var inte så farlig som man kunde tro men jag trodde knappt mina ögon när jag såg den. Enligt den gode Geert skulle jag alltså besöka en skola som inte bara är emot allt vad frihet och demokrati innebär utan också står för att utrota alla icke-muslimer, gärna med blodigt våld. Efter att ha sett filmen blev jag lite orolig, innebar detta att jag skulle behöva beväpna mig till tänderna och kanske till och med låna en skottsäker väst av nordirländaren på första våningen för att ens ha en chans att komma tillbaka som en helskinnad agnostiker?


Enligt Geert Wilders kommer alla homosexuella i Holland att dödas, alla barn målas röda med blod och många kvinnor könsstympas, skjutas i huvudet och stenas om vi inte stätter P för den islamistiska invasionen som sker över hela Europa.


Det visade sig dock att jag oroade mig i onödan. Den gode Meneer Wilders måste ha menat några andra muslimer för på skolan jag besökte var det ingen som ville döda mig (i alla fall ingen som gav uttryck för det).Ddet försigick inte heller någon stening...eleverna förolämpade varandras mammor och systrar och slogs en del men det kastades ingen sten vad jag kunde se i alla fall. Jag såg inte heller några barn täckta i blod, men de kanske förvarades i ett rum som vi inte fick tillgång till. Allt jag såg var en helt vanlig skola som var överrepresenterad av invandrarbarn och som två gånger om dagen byggde om gymnastiksalen till en bönelokal. Sen kan man ju fråga sig om det kanske inte leder till mer segregation snarare än integration att separera skolor beroende på religion, men det trodde i alla fall inte skolans rektor.


Senare på dagen frågade Simon om jag ville följa med och spela fotboll med den muslimska studentföreningen för de var en man kort. Bilderna av mullor och imamer som skrek död åt västerlänningar var fortfarande färska i mitt huvud men eftersom alla verkade så snälla på den islamska skolan tänkte jag att det kunde väl inte vara så farligt att spela fotboll med dem då?


Fotbollsmatchen var en rolig men jobbig upplevelse. Det var inte jobbig på det sättet som Geert insinuerar att det oftast är när man umgås med muslimer; ingen sprängde sig själv, ingen hotade mig till livet om jag inte koverterade utan den var snarare jobbig för att jag var en av de minst talangfulla på planen. Hur kan de ha tid att bli så bra på fotboll? De har ju fullt upp med att nedvärdera sina kvinnor och lära sig flyga jumbojets!

 
 
Maagno

Maagno

8 april 2008 20:31

RULIG!, bra skrivet..

http://dubbelpappa.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Johan Wicklén

11 april 2008 13:11

Den tredje från vänster ser skum ut.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Folke - 27 maj 2009 13:16

Jag misstänker att jag har utvecklat allergi mot ohärdad epoxi då jag har fått rätt rejäla utslag på armarna. Jag har väl inte varit försiktig nog med skyddsutrustningen när jag har jobbat med epoxin och nu får jag plikta för det.   Vet inte riktigt ...

Av Folke - 20 maj 2009 23:25

Idag sågade jag ut ett hål i däcket för sittbrunnen. Utöver det har jag lagt på ett till lager epoxi på skrovets utsida för det blev inte så bra förra gången. Imorgon ska jag mecka med skotten och förhoppningsvis börja sätta fast pedalerna till rodre...

Av Folke - 11 maj 2009 20:58

Idag har jag börjat göra däckbeslag. Det är med hjälp av dem som man ska kunna dra linor över hela däcket. Jag har använt en metod som Björn Thomasson rekommenderar. Den går ut på att man gjuter in små "öglor" i glasfiber och epoxi med hjälp av gummi...

Av Folke - 10 maj 2009 21:25

Idag fick jag inte mycket gjort alls. Däremot provade vi att sätta ihop min kajak och lyfta ut den. Mest för att se för att den skulle gå att få ut innan jag bygger färdigt den. Ingången till lokalen är rätt snäv. Vore jobbigt att ha byggt färdigt ka...

Av Folke - 9 maj 2009 17:09

Nu är snart skrovet färdigplastat. Jag skulle ha gjort det igår men det gick inte. Jag höll på att förbereda för fullt när en gubbe från Rygginstitutet (företaget vars källare vi lånar) kom ner och sa att jag var tvungen att sluta. Han sa att de skul...

Ovido - Quiz & Flashcards