Alla inlägg den 10 april 2008

Av Folke - 10 april 2008 19:20

I tisdags fick mitt klassrum en så kallad "Interactive White Board" fast som numera börjar bli mer känt efter varunamnet på det mest använda programmet "Smartboard". På Jespers skola hade någon frågat honom om vi inte hade dessa överallt i Sverige för personen hade hört att vi var så långt fram var det gällde teknologi. Det verkar dock som att Sverige trodde att vanliga white boards var det som gällde för dem har vi ju överallt vilket inte är fallet i Holland. Här gillar de klassiska black boards, de finns i varje klassrum...till och med på universitetet, fast nu tar de ju ett hopp i teknologin och går direkt på det interaktiva medan Sverige nog blir fast länge med våra white boards och stora lager fulla av filtpennor. Man skulle kunna likna Sveriges tabbe vid folk som köpte på sig massa minidiscs när de kom för att de trodde att det var såna som gällde. Men nej nej, MP3 kom och innan man visste ordet av var de gårdagens nyheter.


I alla fall hade varken jag eller Jesper hade någonsin hört talas om dessa interaktiva tavlor innan vi kom hit, så det var mycket spännande att få ge lektion på en sådan...även om mina elever också tyckte det vilket innebar att jag fick använda våld för att hålla dem borta från min fina tavla.


Här har ni lite bilder och en länk. Bilden längst ner är en tavla som jag sparade efter att ha hållt en lektion om ordspråk (tack för tipset pappa fast ungarna här kan ju knappt ett ord engelska så det gick inget vidare), men jag har handstil som en tioåring...vi får inte lära oss tavelkunskap i Sverige. Dock verkar det som att de har missat det i alla de ändlösa kritiska utredningar som har gjorts mot lärarutbildningarna i landet för denna oumbärliga kunskap har ännu inte, vad jag vet, införts varken i AUO1, 2 eller 3. Men jag ska tipsa undersökarna nästa gång det är dags och jag kan redan se löpsedlarna framför mig; "Nya lärare dåligt rustade för att skriva på tavlan" och regeringens svar; "Vi satsar 3,5 miljarder på högre whiteboardkompetens". Sen ska jag sitta på min gymnasieskola och skratta gott åt alla lärarstudenter jag måste utvärdera då de tvingas utföra praktikuppgifter till sina 15 poäng pennlära, färglära och tavelkontroll. Det faktum att jag kanske fortfarande har handstil som en tioåring kommer inte spela någon som helst roll eftersom jag då redan har min examen.


Ovido - Quiz & Flashcards